miércoles, 12 de enero de 2011

fitxa projcte 2.3

Títol de l’activitat
HI HA VIDA DESPRÉS DEL PIRMI???
Descripció del agents personals i tecnològics
PERSONALS: 1 tècnic de Serveis Socials especialista en inserció laboral per a persones en exclusió social i 5 usuaris que cobrin la Renda Mínima d’Inserció des de fa més de 5 anys.
TECNOLÒGICS: Una aula que disposi de 5 ordinadors amb connexió a Internet, Office, càmera digital i un videoprojector.
Descripció del problema
Treballar la motivació laboral d’un grup d’usuaris de serveis socials bàsics que cobren la Renda Mínima d’Inserció des de fa més de 5 anys i potenciar la recerca activa de feina.

-       Estructuració: És un problema mal estructural, perquè es troba a les activitats diàries. No està restringit pels camps dels continguts i les seves solucions no són predictibles. Poden donar-se moltes solucions alternatives i requereix que els aprenents expressin la seva opinió personal.
-       Complexitat: Mitja, ja que el problema és concret i no intervenen molts temes, funcions ni variables que actuen en el problema.
-       Especificitat de camp: Situat, ja que fa referència a un aspecte molt concret
-       Tipus de problema: Seguint la classificació de Jonassen és un problema de presa de decisions. Els aprenents han d’identificar quins són els beneficis de trobar una feina amb un contracte laboral i els inconvenients o pèrdues que els hi pot ocasionar; i  prendre decisions contrastant els avantatges i inconvenients

Plantejament del problema
El problema va sorgir  de molts usuaris de serveis socials que cobren la Renta Mínima d’Inserció, la majoria de cultura gitana, al trobar-se sense eines per a poder fer recerca activa de feina, degut a la seva baixa autoestima, a les dificultats amb les Noves Tecnologies i al no tenir coneixements de l’existència d’ofertes laborals via Internet

Es va explicar aquest projecte als diferents usuaris i es va seleccionar a 5 persones amb una situació social molt cronificada ( alguns cobren la Pirmi des de 1991 ) i mai han treballat de manera regularitzada amb contracte.

Context de l’activitat
Aquest activitat es duu a terme a la sala de reunions dels serveis socials d’una població propera a Barcelona en un barri amb unes dificultats econòmiques i socials  importants on viu un gran sector de població gitana i una alta concentració de població immigrada amb una taxa d’atur superior a la mitja catalana. L’aula disposa de 6 ordinadors portàtils amb connexió d’Internet wifi i un projector.
Característiques de l’alumnat
El grup està format per 5 usuaris de serveis socials que cobren la RMI amb pocs coneixements informàtics i poca o nul·la experiència laboral. Aquest grup fa més de 5 anys que reben una prestació provinent de la Generalitat de Catalunya i que demana una contraprestació laboral o la realització de cursos de formació, mentre la persona es troba en risc d’exclusió social i laboral.  El grup és mixte amb edats compreses entre els 35 i 50 anys i mostren interès per estar al dia en les noves tecnologies i aprofitar-les per tenir un ventall més ampli en la possibilitat de trobar feina.
Competències que els aprenents han d’assolir
Competència digital Per tal d’accedir a la informació que necessita i fer ús dels diferents recursos tecnològics.
S’ajudarà a redactar el currículum i inserir-lo en diferents pàgines web on hi hagin ofertes de feina relacionades amb el seu perfil personal i professional.

Competència social Per poder conèixer millor, reforçant la seva autoestima i sabent expressar les seves idees i escoltar la dels altres. Per això es faran les primeres sessions xerrades de les expectatives individuals de cadascun i per tal de trobar el perfil professional que necessiten i que els hi agrada.

Competència per a aprendre a aprendre, ja que es dona un aprenentatge al llarg de la vida fora de l’entorn escolar. Es faran tècniques de motivació laboral per a treure la frase de “ yo no puedo “ que tant repeteixen els aprenents.

Autonomia i iniciativa personal, Potenciar l’autonomia de cadascun i que puguin veure les oportunitats que se’ls ofereix i treballar les habilitats necessàries per presentar-se en una entrevista laboral i com ho poden gestionar. Per això es faran role- playings en grup de 2 simulant una entrevista de feina.
Continguts
Es treballaran conjuntament els continguts conceptuals, procedimentals i actitudinals.
Conceptuals:
-       Teletreball
-       Noves tecnologies
-       Com buscar en Google

Procedimentals:
-       Elaboració de CV
-       Introducció a les Noves tecnologies
-       Cercador de webs de teletreball
-       Representació d’una entrevista laboral

Actitudinals:
-       Actitud positiva davant el projecte
-       Col·laboració amb els companys
-       Interès i motivació pel treball
-       Respectar les diferents opinions

                    
Seqüència d’activitats
El projecte es realitzarà en sis sessions de dues hores.

SESSIÓ 1: Es presenta l’activitat i es defineixen els objectius de la mateixa. Es fa la presentació formal de tots els integrants del grup. Es realitza un test d’avaluació inicial per saber les expectatives, i el punt de partença sobre les noves tecnologies.

SESSIÓ 2 i 3 : Recerca de diferents plantilles a la web de CV i Realització del CV. Es faran fotografies i aquestes s’intentaran al CV.   

SESSIÓ 4: Posada en comú dels diferents CV i intercanvi d’impressions. Realització de carta de presentació

SESSIÓ 5 i 6 :  Recerca a la web de pàgines de feina buscant el perfil adequat de cada aprenent compartint-ho amb el grup i penjant el CV.

SESSIÓ 6:  Es continua buscant ofertes laborals i es fa una avaluació final dels seus progressos personals i formatius i què podran aplicar diàriament del que han après.
Fonaments psicopedagògics
 Aquesta metodologia està basada en la concepció constructivista de l’ensenyament i en l’aprenentatge significatiu. Es parteix dels coneixements previs dels aprenents i es situa de forma contextualitzada en el moment que hi viuen. Els aprenents són subjectes actius en el procés d’ensenyament – aprenentatge, aj que s’afavoreix la participació dels mateixos en un entorn de col·laboració amb la resta de companys del grup per tal d’adquirir i compartir informació.
Procediments i criteris d’avaluació
-       Motivació i participació activa en la realització de les activitats
-       Aprenentatge de la utilització de les TIC: saber buscar pàgines web amb ofertes laborals i saber pujar el CV
-       Aprendre a fer el CV   
-       Actitud col·laboradora amb els companys            
Previsió de temporització
L’activitat es farà cada dilluns de 10 a 12 durant un mes i mig i es canviaran els participants del grup.

No hay comentarios:

Publicar un comentario