domingo, 13 de diciembre de 2009

4. a. Avaluació de recursos per trballar la interculturalitat en línia

Us adjunto la webquest que he analitzat per a la pac 3: http://phpwebquest.org/wq25/webquest/soporte_mondrian_w.php?id_actividad=30817&id_pagina=1 El recurs analitzat és una eina que permet als alumnes al qual va adreçat conèixer l'altre i viure la diversitat a l'aula i a la societat de manera positiva per mitjà de l'autoconeixement. Com a objectiu principal té fomentar un esperit crític entre els alumnes i que aquests amb la comunicació puguin comprendre als altres sense imposar cap valor amb l'objectiu final de la integració plena. A nivell més concret tracta la interculturalitat des d'una posició feble o de mínims, ja que està plantejada com una eina per conèixer l'altre i poder viure la diversitat de forma positiva a l'aula o no fomenta la convivència. Si ens fixem en el referent teòric, el model d’intervenció psicopedagògica que s’identifica seria el model col•laboratiu des d’un enfocament educacional constructiu que entén que les dificultats sorgeixen per la impossibilitat del context en la interacció de donar respostes a les necessitats de desenvolupament dels alumnes. Té l’objectiu d’integrar la diversitat, mitjançant el treball cooperatiu dins l’escola inclusiva. A nivell més general la webquest vol fomentar valors com la tolerància, la integració, la solidaritat, l'empatia i l'esperit crític dels alumnes. El recurs pretén superar els prejudicis i estreotips sobre diferents cultures. Es pretén que coneguin per mitjà d'una entrevista a una persona d'un altre país l'aculturació que ha hagut de fer la persona nouvinguda pels esquemes valoratius de la nostra societat d'acollida, que en moltes ocasions no és del tot " acollidora" i entendre i comprendre les dificultats que poden sorgir del procés migratori quan no es va una bona rebuda. És interessant el treball previ d'abans de fer l'entrevista, ja que l'autoconeixement permet reflexionar sobre el que pensa un mateix, el grup i analitzar quina tendència intercultural té la societat. Per una altra banda, dir que caldria positivitzar la webquest: millorar la introducció per fer-la més atractiva, ja que parteix d'un estereotip ( els joves espanyols són més tolerants però xenòfobs) o aspecte negatiu per intentar enganxar als adolescents a que realitzin una activitat intercultural; i no associar la immigració amb possibles sínptomes somàtics ( a l'entrevista) medicalitzant els processos migratoris ( p. ex. Síndrome d'Ulises). Punts forts: - Parteix d'una educació intercultural en termes de globalitat, afecta a tots els alumnes i tracta tots els grups culturals, no es centra només en les minories ètiniques. - Potencia el treball grupal dels alumnes. - Respecta totes els apartats de les webquest i conté allò que pertoca dins de cada secció i fa servir un llenguatge directe per a dirigir-se als alumnes. Punts febles: - Recurs superficial en relació als conceptes i continguts. - Pocs recursos per la resolució de l'activitat a la qual acompanya, i els que s'adjunten són molt densos. - No expressa el tòpic que s'ha de trencar ni els conflictes al voltant del mateix, ni expressa la Gran Pregunta sobre el que es centrrà la webquest - No facilita la recerca de diferents documents a la xarxa excepte dels que els autors consideren necessaris. - No adjunta la guia didàctica per al professor. Per tant aquest podria ser recomanable per a poder treballar positivament la interculturalitat i la diversitat a les aules amb diverses modificacions en quant a activitats, continguts, recursos i avaluació. Jennifer

No hay comentarios:

Publicar un comentario